zdjęcie przedstawia drzewo, na którym zamiast liści są znaki matematyczne Szanowni Państwo,
Wśród wielu szkolnych przedmiotów to matematyka bardzo często wskazywana jest jako ten, który sprawia uczniom wiele trudności. Faktem jest, że umiejętności matematyczne dziecko nabywa i ćwiczy dużo wcześniej niż podejmuje edukację szkolną. Okazuje się jednak, że usystematyzowanie wiedzy matematycznej w nauce przedmiotu okazuje się dla uczniów kłopotliwe.
Ale od początku...
Dzieci na bardzo wczesnym etapie rozwoju poznają podstawowe kształty, ich umiejscowienie w przestrzeni – czym innym jest zabawa tzw. sorterami, w których zadaniem dziecka jest przyporządkować odpowiedni kształt do odpowiedniego otworu. Następnie uczymy dzieci liczyć – ile masz paluszków, policzmy schody, bawimy się również wielkościami – patrz jak dużo ptaszków, ile chcesz zupki – mało, a lodów – duuużo. Doceńcie Państwo tę umiejętność. To nie lada sztuka nie znając jednostek miary i wagi umieć oszacować ilość produktu. Wiele zabaw, które proponujemy maluchom rozwija umiejętności matematyczne na przykład budowanie z klocków czy układanie puzzli.

Jeśli zaś mowa o trudnościach w uczeniu się matematyki musimy pamiętać, ż mogą on pojawić się na każdym etapie edukacyjnym i w każdym wieku. Są one nie tylko efektem zaległości powstałych w wyniku nieobecności na lekcji bądź nierozumieniem podstaw, ale często wiążą się z zaburzeniami w umiejętności myślenia przyczynowo- skutkowego oraz operacyjnego. Dodatkowo niepożądaną sytuację często wzmacnia brak dojrzałości emocjonalnej dziecka, która jest niezbędna do pokonywania napotkanych trudności.

Analizując trudności w nauce matematyki możemy mówić o ich trzech rodzajach:
na zdjęciu wymienione są 3 rodzaje trudności w nauce matematyki: zwyczajne trudności, nadmierne trudności, specyficzne trudnościCo to oznacza? Jakie trudności ma dziecko?

- brak rozumienia oznaczeń literowych;
- brak rozumienia pojęcia ułamka;
- brak umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych;
- brak znajomości związków między dodawaniem i odejmowaniem;
- brak znajomości zamiany jednostek miar;
- brak umiejętności posługiwania się algorytmem pisemnego dodawania;
- brak umiejętności posługiwania się algorytmem pisemnego mnożenia;
- brak rozumienia roli jedynki w mnożeniu i dzieleniu.

Pamiętajmy!!!

NIE KAŻDE DZIECKO, które ma problemy z matematyką ma DYSKALKULIĘ.

Czym zwyczajne lub nadmierne trudności w nauce matematyki różnią się od tych specyficznych – tzw. dyskalkulii?

Dzieci, u których diagnozuje się dyskalkulię charakteryzują się i mają:

- brakiem umiejętności w wykonywaniu podstawowych, elementarnych działań na liczbach (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie),
- wtórnym zanikiem zdolności logicznego myślenia,
- problemy w dedukcji,
- problemy w rozumowaniu,
- problemy w analizowaniu i wyciąganiu wniosków matematycznych,
- ataki nerwicowe,
- ataki stresowe przed wykonywaniem działań matematycznych.

Ponadto, trudności matematyczne ujawniają się nie tylko na lekcji matematyki, ale towarzyszą dziecku w codziennym funkcjonowaniu. Najczęściej pojawiają się:

- problemy z odczytywaniem poprawnych godzin na zegarku,
- błędy nieuwagi,
- trudności w odczytywaniu rozkładów jazdy,
- trudności w odczytywaniu map,
- trudności w obsługiwaniu kalkulatora!
- trudności w samodzielnej pracy w domu,
- trudności w kontynuowaniu procesów matematycznych,
- zapominanie następstw przeprowadzonych operacji,trudności w zapamiętaniu tabliczki mnożenia.

Co jest ważne – MOŻLIWOŚĆ OSIĄGANIA SUKCESU!

Jak pomóc dziecku, jak wspierać i rozwijać umiejętności matematyczne w domu? Myślę, że proponowane rozwiązania Państwa mogą zaskoczyć. Nie rozwiązujemy bowiem zadań, nie ćwiczymy liczenia na kartce czy rysowania kształtów z linijką i cyrklem.
Ale... BAWIMY SIĘ:

na zdjęciu wymienione są rodzaje zabaw z dziećmi: łączenie kropek, granie w statki, granie w państwa miasta, granie w sudoku, granie w kakuro, układanie klocków lego, układanie puzzli, planszówki, liczenie na kalkulatorze, szacowanie kosztów zakupów w sklepie
Nic trudnego prawda? Da się :)

Żeby do zabaw matematycznych nie zabrakło Państwu inspiracji zapraszam do zapoznana się z kilkoma pozycjami książkowymi.

Pozdrawiam

Katarzyna Marciniak-Paprocka

zdjęcie przedstawia okladkę i dwie strony z książki dla dzieci "Matematyka ze sznurka i guzika"zdjęcie przedstawia okładkę i jedną stronę z książki dla dzieci "Liczymy na spacerze"zdjęcie przedstawia dwie okładki książek dla dzieci: "Bakterie do kwadratu" i "Pan Kartezjusz gra w statki"